Skip to main content
31. januar 2023

Skarø Is og Lidl hædret for nogle af de bedste private label-produkter i Europa

Lidls private label-serie ’En Bid af Danmark’ er ikke kun populær i Danmark, men anerkendes nu også internationalt ved European Private Label Awards 2023.

Af: Isabella Ravn | Foto:

PRESSEMEDDELELSE FRA LIDL

Lidls private label-serie ’En Bid af Danmark’ er ikke kun populær i Danmark, men anerkendes nu også internationalt ved European Private Label Awards 2023. Her har to danske produkter, henholdsvis økologisk æbleeddike fra lollandske Fra Fejø og økologisk vaniljeis fra sydfynske Skarø Is, vundet hver sin kategori ved uddelingen.

Hvert år kårer branchemagasinet European Supermarket Magazine de bedste private label-produkter i detailhandlen på tværs af 23 lande fra hele Europa, som dyster i 17 forskellige kategorier. I år har Lidl vundet to kategorier med produkterne en økologisk æbleeddike fra Fra Fejø og en økologisk vaniljeis fra Skarø Is.

Begge er lokale fødevareproducenter, som i samarbejde med Lidl, har udviklet produkter særligt til dagligvarekædens private label-serie ’En Bid af Danmark’.

Jeg er enormt stolt over vores to priser. De er i høj grad et kvalitetsstempel af vores produkter og bidrager til at sætte dansk kvalitet på verdenskortet. I Lidl har vi et stort fokus på at udvikle vores egne private label-produkter, heriblandt En Bid af Danmark-serien, som udelukkende er produkter fra danske leverandører med høj kvalitet. Dette er æbleeddiken fra Fra Fejø og vaniljeisen fra Skarø Is to rigtig gode eksempler på,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, om prisuddelingerne.

Æbleeddike, der fremmer en cirkulær økonomi
Den økologiske æbleeddike, produceret af FraFejø, vandt i specialkategorien ’Sustainable product of the year*’ og blev af dommerne hyldet for, udover sin smag, også at bidrage til at reducere madspild og fremme en cirkulær økonomi. Æbleeddiken fremstilles nemlig af æbler, som er tilovers fra andre produktioner og af kernehuse fra æblerne. På den måde er eddiken et eksempel på, hvordan Fra Fejø udnytter råvarerne 100 procent, og dermed mindsker madspild.

Det var med stor glæde, at fabrikschef i Fra Fejø, Sophia Johannesen, modtog nyheden om, at deres æbledikke, produceret for Lidl, var prisvinder af kategorien:

Jeg er meget stolt over have vundet prisen for ’Sustainable product of the year’. Hver dag arbejder vi for at fremme fokus på madspild og økologi, og derfor er det kæmpestort, at vores produkt får international anerkendelse. Generelt har det været en rigtig god oplevelse at indlede et samarbejde med Lidl, og det har haft direkte betydning for vores virksomhed og nærområde både i forhold til arbejdspladser og virksomhedens udvikling, da vi nu kan nå meget bredere ud med vores produkt.

Æbleeddiken fra Fra Fejø var oprindeligt nomineret i krydskategorien ‘Sauces and condiments’, men endte med et vinde krydskategorien ‘Sustainable product of the year’, hvor alle indsendte produkter er blevet vurderet.

Vaniljeis, der har et innovativt take
I kategorien ’Frozen Foods’ vandt den økologiske vaniljeis fra Skarø Is, som er udviklet i samarbejde med Lidl og fås derfor kun eksklusivt i dagligvarekæden. Det unikke ved isen er, at den er lavet på mælk i stedet for fløde, hvilket blandt andet er med til at holde prisen nede, så den egner sig bedre til discountkæden.

Dommerne roste blandt andet produktet for dets innovative take på en vaniljeis og hyldede det for den ægte naturlige smag og cremede tekstur.

I Svendborg, hvor Martin Jørgensen til daglig driver Skarø Is, var nyheden om prisuddelingen en meget glædelig overraskelse:

Da jeg hørte, at vores lille virksomhed var nomineret til prisen. Og endnu større, at vi nu har vundet prisen som et af de bedste private label-produkter i Europa. Jeg er simpelthen så glad og overrasket.Før vi gik i gang, synes jeg, at der manglede en lækker kvalitets mælkeis på markedet. Det må man sige, at vi nu har lavet om på i samarbejde med Lidl, og så er vi endda blevet hædret for det nu.

*Alle indsendte produkter på tværs af alle 17 kategorier er blevet vurderet i forhold til fire overordnede priser: Årets innovative produkt, Packaging Excellence Award, Sustainable Product of the Year og Taste Excellence Award.