Skip to main content
20. oktober 2022

Styrket Erhverv i Gadeplan sætter punktum for storstilet projekt

Projekt-Styrket Erhverv i Gadeplan har kørt de sidste 4,5 år, og over 300 sydfynske virksomheder har benyttet sig af tilbuddet om gratis workshops, vejledning og netværk.

Af: Daniel Svendsen | Foto:

I mere end fire år har de fire sydfynske kommuner stået i spidsen for projektet ”Styrket Erhverv i Gadeplan”. Formålet med projektet er at skabe vækst gennem digitalisering for erhverv i gadeplan, og over 300 virksomheder fra hele Sydfyn har gennem tiden benyttet sig af tilbuddet.

Som afslutning på projektet inviteres alle små og mellemstore virksomheder til arrangementet ”Kom styrket igennem krisen” med workshop og inspirerende oplægsholdere på programmet.

Projekt Styrket Erhverv i Gadeplan, som er finansieret og støttet af den Europæiske socialfond, har til formål at skabe vækst gennem digitalisering for erhverv i gadeplan, det vil sige detail, restauratører og andre småerhverv mv., som typisk alle er at finde i gadeplan og byernes hjerter.
Den erhvervsfremmende indsats har været i gang over de sidste 4,5 år som et samarbejde mellem de fire sydfynske kommuner Ærø, Langeland, Fåborg-Midtfyn og Svendborg, som har været projektholder.

Over 300 sydfynske virksomheder har fået en digital knappenål sat på kortet

Målet med projektet er at skabe attraktive og bæredygtige handelsbyer med levende bymidter, øge beskæftigelsen og fremme livet på Sydfyn i det hele taget, ved at styrke erhvervene digitalt. I sidste ende for at sikre, at flere virksomheder ikke kun overlever, men også øger deres vækst. Resultaterne viser en højere overlevelsesgrad end på landsplan, øget omsætning, øget digital synlighed og ikke mindst øget motivation for at turde arbejde aktivt med deres digitale rejse. Projektleder Helge Padegaard siger:

Det har været et spændende projekt at arbejde med fra første dag, og i løbet af de seneste 4,5 år har vi samarbejdet med over 300 sydfynske virksomheder. At projektets finansiering løber ud på dette tidspunkt, hvor de små og mellemstore virksomheder i den grad har brug for støtte og sparring for at komme igennem den svære tid, det er uheldig timing. Derfor håber vi også, at så mange som muligt vil deltage ved vores afsluttende arrangement ”Kom sikkert igennem krisen”, uddyber Projektleder Helge Padegaard.

Kom styrket gennem krisen
Efter snart 5 år runder projektet så af. I en verden ramt af energikrise og inflation mærker de fleste til stigende priser og usikkerhed, og her er målgruppen for Styrket Erhverv i Gadeplan ingen undtagelse. Derfor er det nærliggende at sætte punktum for projektet ved at give de sydfynske virksomheder en vitaminindsprøjtning i form af et workshop-arrangement med masser af viden fra kompetente oplægsholdere og workshops med konkrete værktøjer til at komme sikkert og positivt igennem krisen. Arrangementet finder sted mandag d. 14. november i Svendborg. SMV Konsulent Morten Wind forklarer:

Vi har forsøgt at sammensætte et program ud fra hvilke knapper, vi forestiller os de deltagende virksomheder kan dreje på, lige nu: hvordan skal man markedsføre sig, hvordan skal man gå til sin økonomi, hvilke produkter og services er de rigtige i den kommende tid og ikke mindste, med hvilket mindset skal de gå til deres kunder i den kommende, måske lidt mørkere vinter, end vi har været vant til de seneste mange år, siger Morten Wind.

Fakta:

Projektet er et samarbejde mellem Ærø, Langeland, Faaborg-Midtfyn og Svendborg kommuner – og er støttet af den Europæiske Socialfond.

Projekt-Styrket Erhverv i Gadeplan har kørt de sidste 4,5 år, og over 300 sydfynske virksomheder har benyttet sig af tilbuddet om gratis workshops, vejledning og netværk.

Workshop-arrangementet ”Kom styrket gennem krisen” finder sted i Svendborg den 14. november, 9.15 – 14.45 (morgenmad fra 8.45). Tilmelding sker på www.styrketerhvervigadeplan.dk

Projektet har igennem sin levetid tilbudt håndholdte udviklingsforløb, med det formål at sætte handling på virksomhedernes ønsker til vækst og gør dem klar til at møde fremtidens detail – både via strategisk brug af internettets muligheder og gennem oplevelser i den fysiske forretning.